Sunday 26 June 2011

teguran!!

"Orang yang dapat menegur 

orang lain adalah

orang yang sedia 

menerima teguran orang lain."



td aku ada terbca ayat ni kat satu web ni..
and aku tertarik ngan ayat ni..
mean yg sgt dalam and tepat skali!!
sesuai sgt tok owg yg DITEGUR and owg yg MENEGUR..
betul x??


biasanya org akan sedia terima teguran atau nasihat ialah bile de perlukannya.
sbagai contoh mase de dalam msalah,
mase de mintak nasihat..
time tu de akan terima teguran ngn hati yg sgt TERBUKA..


..TAPI...

macam mane plak ngn org yg TETIBE saje ditegur???
mesti SENTAP kan dada dowg..
x sume org leyh terime teguran tu..
cume mereka yg BERJIWA BESAR jek akan terima..
..so..
mereka yg BERJIWA KECIL..
mesti akan terasa dan kecil hati juga..

..ADA TAPI LAGI..

kepada yg MENEGUR tu kalo bleyh MINIMUMLAH kesalahannya..
mmg x sume perfect..
cube bayangkan org yang xpenah sembahyang nak tegur org yg sembahyang..
sape yg nak dgar??
sebab tulah pastikan teguran yg kita nak wut tu
DITUJUKAN ke diri sendiri dulu
before ke org lain..
so..sebelum menegur pandanglah diri sendiri dulu..


kepada org yg DITEGUR plak..
biasanya setiap teguran tu membantu diri untuk mempebaiki kelemahan sendiri..
kalo xde org yg tegur..kita xkan taw ape sebenarnya silap kita ni..
kita sebagai manusia perlukan cermin untuk tgok diri sendiri 
dan org sekelilinglah cermin kita..

..so..
bile kita ditegur janganlah cepat melenting..
renung-renungkanlah dlu teguran tu..

..TAPI INGAT..


Setiap org yg menegur tu mestilah sedia ditegur jugak..
kdg2 ada jugak yg suke menegur jek
 ..tp xleyh ditegur..
..ramai juga yg cam tu kan..
..tu salah taw..

P/S: aku post entry ni coz 
      aku penah rase sendiri..
      pengalaman mendewasakan diri..
      hahahahhaha..

      minta doakan adik aku cpat sihat..
      da lama da d e




2 comments:

  1. aku tao ko tgk kt mane..tk silap aku kt iluvislam kn..konklusinye, tk sume org perfect ryte,,btw, nice blog n aku layan lagu niey..best :)

    ReplyDelete
  2. most welcume!!!!
    jenguk2lah slalu eyh...

    ReplyDelete